متاورس و تاثیر آن بر گرافیک

متاورس و تاثیر آن بر گرافیک
متاورس و تاثیر آن بر گرافیک

متاورس و تاثیر آن بر گرافیک

طراحان گرافیک نقش پررنگی را در طراحی نماهای شهری، تبلیغات چاپی و اینترنتی و همچنین سرگرمی‌های دیجیتال ایفا می‌کنند. این نقش در دنیای واقعی بسیار حائز اهمیت است، اما در متاورس چطور؟ سهم طراحان گرافیک از فعالیت در یک دنیای دیجیتالی بدون مرز و به مراتب وسیع‌تر از دنیای واقعی چیست؟ این مقاله به بررسی متاورس و تاثیر آن در طراحی گرافیک اختصاص دارد. با ما همراه باشید تا از دید یک طراحی گرافیک، سری به زوایای مختلف این دنیای هیجان انگیز بزنیم.

متاورس و طراحی گرافیک

حتما شما هم در یک سال اخیر، واژه متاورس را بارها شنیده و یا در مورد آن مطلب خوانده اید. با این حال، اگر نگاهی به رمان‌های علمی تخیلی مطرح و یا صنعت سینما بیندازیم، خواهیم دید که مفهوم یک دنیای موازی دیجیتال، ایده چندان جدیدی محسوب نمی‌شود. فیلم سینمایی Ready Player One محصول سال ۲۰۱۸، ‌یک نمونه عالی از به تصویر کشیدن چنین دنیای است. استیون اسپیلبرگ در این فیلم به زیبایی توانسته است جذابیت‌ها و پتانسیل های متاورس را نمایش دهد. با این وجود، رایج شدن اصطلاح متاورس در بین مردم، به تصمیم فیسبوک برای عوض کردن نام خود برمی‌گردد.

فیسبوک در اکتبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که نام خود را متا تغییر داده است تا بین اسم و فعالیت‌های آینده‌اش در زمینه متاورس، هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد. از همان زمان بود که واژه متاورس بر سر زبان‌ها افتاد و فکر مردم را بیش از پیش به خود مشغول کرد. اما آیا تا به حال در مورد نقش طراحی گرافیک در خلق متاورس فکر کرده‌اید؟ به نظر شما طراحان گرافیک تا چه حد می‌توانند در شکل دادن این دنیای جدید موثر باشند؟

متاورس چیست؟

بهتر است پیش از این که به دنبال شناخت نقش طراحی گرافیک در متاورس باشیم، ابتدا پرسش دیگری مطرح کنیم. متاورس چیست؟ در واقع فقط با شناخت بهتر متاورس و ویژگی‌های آن است که می‌توانیم در مورد نقش طراحی گرافیک در خلق آن اظهار نظر کنیم. به عبارت ساده، متاورس یک دنیای دیجیتال فراگیر است که مردم در آن می‌توانند از طریق آواتار یا نسخه‌های دیجیتالی خودشان با یکدیگر تعامل داشته باشند. اگر بخواهیم مفهوم متاورس را ساده تر و خلاصه‌تر بیان کنیم، می‌توانیم آن را مانند یک چت روم در نظر بگیریم که هرکدام از اعضای آن کنترل یک کاراکتر را به دست دارند.

تاریخچه متاورس از دستگاه سنسوراما تا متا

متاورس به مفهوم امروزی آن، مساله‌ای است که سال‌ها مورد توجه دانشمندان قرار داشته است. یکی از ابتدایی‌ترین گام‌ها برای دستیابی به چنین تجربه‌ای، در دهه ۱۹۵۰ یعنی در حدود ۷۰ سال قبل برداشته شد.

در سال ۱۹۵۶، Morton Heilig دستگاهی به نام Sensorama Machine ساخت که می‌توانست تجربه موتورسواری در خیابان‌های بروکلین را برای کاربر شبیه‌سازی کند. نکته جالب در مورد این دستگاه این بود که برای هرچه طبیعی‌تر شدن تجربه کاربر، از جلوه‌های صوتی و بوهای مختلف استفاده شده بود. حتی صندلی دستگاه نیز با لرزیدن می‌توانست حس واقعی‌تری از موتور سواری را ایجاد کند.

از آن زمان تا حالا، تلاش‌های زیادی برای خلق تصاویر فراگیر انجام گرفته است و دستگاه‌های مختلفی توسعه داده شده‌اند تا امکان تجربه دنیای دیجیتال را برای مردم فراهم کنند. در این میان، شاید بتوان Oculus Rift را محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین این دستگاه‌ها دانست. این عینک یا هدست واقعیت مجازی، طوری طراحی شده بود که یک زاویه دید ۹۰ درجه را برای کاربر فراهم کند و به او امکان دهد تا با استفاده از دستهایش با دنیای دیجیتال تعامل داشته باشد. کمی بعدتر، شرکت تولید کننده Oculus Rift ‌توسط یک کمپانی بزرگ‌تر خریداری شد. کدام کمپانی؟ درست است، فیسبوک یا همان متای امروزی.

متاورس و تاثیر آن بر گرافیک

طراحی در متاورس

گرچه هدف فیسبوک یا همان متا، صدرنشینی در حوزه متاورس است، اما این لزوما به معنای موفقیت این کمپانی نیست. در واقع مفهوم متاورس فراتر از این است که بتوان آن را تحت سلطه یک شرکت یا کمپانی درآورد. هر کسی می‌تواند مدل‌های سه‌بعدی خود را تولید کرده و به متاورس منتقل کند. به همین ترتیب، کمپانی‌های زیادی هم قادر خواهند بود دنیاهای سه‌بعدی خودشان را در متاورس ایجاد کنند.

پتانسیل‌های متاورس در زمینه تغییر شیوه‌های تعامل، بسیار عظیم است. متاورس گرچه مفهوم جدیدی نیست، اما باز هم پدیده‌ای نویتن محسوب می‌شود. برای همین نمی‌توان ابعاد واقعی تاثیرات آن را تصور کرد. ایجاد فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های NFT و ساخت آیتم‌های گرافیکی برای استفاده در خانه‌ها و حتی آواتارها، تنها بخشی از فضایی است که در متاورس در اختیار طراحان خواهد بود.

آواتارها

چه اهل پوشیدن لباس‌های مد روز باشید و چه نباشید، حتما می‌دانید که نوع لباس پوشیدن ما و اکسسوری‌هایی که استفاده می‌کنیم، نشانه‌ای از شخصیت و روحیاتمان است. در واقع شیوه لباس پوشیدن ما، یکی از روش‌هایی است که با آن خودمان را به جهان بیرون معرفی می‌کنیم.

همین مفهوم در متاورس نیز وجود دارد، با این تفاوت که در آنجا، آواتار ما نماینده شخصیت و روحیات ما محسوب می‌شود. ما از طریق آواتار با دیگران تعامل می‌کنیم و نکته جالب در مورد آواتار نیز این است که تمام ویژگی‌های آن را می‌توانیم به دلخواه خود تغییر دهیم. این به معنی یک فضای عظیم برای رقابت بین طراحان است. طراحان گرافیک و حتی برندهای مختلف، محصولات خود را در متاورس عرضه می‌کنند تا دیگران با استفاده از آن‌ها بتوانند آواتارهای خود را بسازند. منظور ما از محصولات، فقط پوشاک دیجیتالی نیست، بلکه تمام مشخصات کاراکترها نیز قابل تغییر هستند. به این ترتیب متاورس فضای کار بزرگی را برای طراحان گرافیک، طراحان مدل‌های سه‌بعدی و برنامه‌نویس‌ها ایجاد می‌کند.

فضاهای فراگیر

در دنیای واقعی، ساخت و تاسیس هر مکانی، نیازمند بهره‌گیری از هنر طراحان داخلی است. فرقی نمی‌کند پروژه در حال ساخت مربوط به یک فروشگاه کوچک لباس باشد و چه یک سالن سینمایی بزرگ، در هر صورت برای این که این مکان‌ها برای مشتریان خود جذاب و چشمگیر باشند، به طراحی داخلی نیاز خواهند داشت.

در متاورس به تیم‌هایی نیاز خواهد بود که چند تخصص مختلف داشته باشند. چرا که بر خلاف دنیای واقعی، ممکن است برای جلب توجه مشتریان، حتی نیاز به زیر پا گذشاتن قوانین فیزیک احساس شود. یعنی تجربه‌هایی که پیش از آن امکان‌پذیر نبوده است. برای چنین هدفی، سازندگان این مکان‌ها، خلاق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین طراحان را به کار خواهند گرفت.

الگوها و چارچوب‌های جدید

همانطور که پیش از این گفتیم، بسیاری از قوانین و محدودیت‌های حاکم بر دنیای واقعی، در متاورس وجود نخواهند داشت. این یعنی طرح‌های گرافیکی لزوما به پوستر و بنر و یا تصاویر متحرک محدود نمی‌شوند. متاورس دنیایی وسیع است که چارچوب‌های گرافیکی آن درست مثل قوانین و مقرراتش، باید کشف شوند.

اشتراک گذاری :   

مهارت آموزی به سبک نوین

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید :

۵۰ سوال که باید قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسیم (بریف طراحی لوگو)
۵۰ سوال که باید قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسیم (بریف طراحی لوگو)
طراحی یک لوگوی یونیک و حرفه‌ای از نیازهای اساسی هر کسب و کاری است و اگر شما این مسئولیت را…
هم بازی کن ، هم گرافیک یاد بگیر!
هم بازی کن ، هم گرافیک یاد بگیر!
هم بازی کن ، هم گرافیک یاد بگیر! به دنبال راه های سرگرم کننده ای برای بالابردن مهارت های طراحی…
5کتابی که هر گرافیستی باید بخونه!
5کتابی که هر گرافیستی باید بخونه!
5کتابی که هر گرافیستی باید بخونه! اگر شما یک طراح گرافیک هستید که به دنبال بهبود مهارت های طراحی خود…

نظر شما در رابطه با این موضوع چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصد مطالعه این پست :