ترند جهانی گرافیک ۲۰۲۳ با زیبایی و خلاقیتی بیشتر از همیشه فرا رسیده است. اما در مقایسه با روندهای گذشته، چه چیزی سال ۲۰۲۳ را متمایز می کند؟
همانطور که میدانیم طراحی و گرافیک دیزاین از ذهن خلاق نشات میگیرد. به طبع آن نیز ترندهای طراحی بصری نیز از بافت زمان خود ریشه میگیرد. سال گذشته جهان در حال طی روند بهبودی خود از یک بیماری همهگیر بوده است. شاید بتوان گفت همین موضوع باعث پیدایش ترند جهانی گرافیک به صورت نوستالژی، رنگارنگ و کلیه عناصر شادیبخش شده است.
نوستالژی پر جنب و جوش (Vibrant Nostalgia)
ترند جهانی گرافیک در سال ۲۰۲۳ احتمالا برخلاف روند مینیمالیستی دهه ۲۰۱۰ عمل خواهد کرد. در این سال، ما شاهد گرایش به سمت ترندهای طراحی بصری رنگارنگ وینتیج هستیم. این ترندها قطعا ما را به یاد دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی خواهد انداخت.
برندهای مطرح قطعا در سال ۲۰۲۳ از المانهای نوستالژی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی استفاده خواهند کرد. این المانها شامل اشکال مارپیچی و سهبعدی، فونتها بزرگ و غیرمعمول، رنگهای گرانج، بافتهای فلزی و سنگی ( پترن ) و … میشود
طراحی سه بعدی (3D Design)
بدون شک شما نیز در بسیاری از طراحیهای گرافیک پست و استوری اینستاگرام شاهد استفاده از این نوع اشکال در سال های گذشته بودهاید. بر همین اساس میتوان گفت طراحیهای سهبعدی کاملاً جدید نیستند، اما در سال آینده (۲۰۲۳ ) شاهد افزایش روند بصری آنها خواهیم بود. این موضوع میتواند به دلیل فناوریهای جدیدی باشد که رندر کردن بافتهای سهبعدی را در صفحات وب سادهتر میکند. ابزارهایی مانند Cinema 4D و حتی آخرین بهروزرسانیهای Adobe این امکان را به شما میدهد امکانات بینهایتی که طراحی سهبعدی برای خلق به افراد میدهد، مرزهای خلاقیت با جابهجا کرده و تجربههای فریبندهای را در اختیار کاربران قرار میدهد.
اشیاء، آیکون، مناظر و سهبعدی … در سال ۲۰۲۳ محبوبیت بسیاری را پیدا میکنند. این اشکال به سراغ رنگهای شاد، اشکال صاف و تصاویر دوستانه میروند. استفاده از این اشیاء سهبعدی در پست و استوری اینستاگرام، طراحی رابط کاربری سایت و … محتوای شاد و جذابی را برای تعامل به کاربر ارائه میدهد.
گرادینتهای انتزاعی (Abstract gradients )
گرادیانتها یکی از المانهای بصری دلپذیر در گرافیک دیزاین هستند. از آنها میتوان به عنوان راهی آسان و موثر برای افزودن رنگ و بافت به هر طرحی اضافه کرد. پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۳ شاهد طراحیهای بیشتری در پوسترها، طراحی محصول و حتی طراحی رابط کاربری در این مورد باشیم.
فرمهای ارگانیک و مستطیلی گرادینتها، در هماهنگی با رنگهای جوشان خود، احساس بیوزنی را در افراد ایجاد میکنند. کاربرد رنگهای ملایم، به همراه شیب جذاب آنها باعث ایجاد حس سیال بودن در ذهن میشود. گرادیانتها، مدتی است که در بین طراحان محبوبیت خود را پیدا کردهاند. با این حال، هر سال بهنوعی موفق میشوند که جذابیت پنهان دیگری را به ما نشان دهند. این عناصر بصری جذاب در سال ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نیستند: این بار، آنها به شکلهای انتزاعی، ظهور خواهند کرد
سوررئالیسم ( Surrealism )
سوررئالیسم به دلیل عجیب و غریب بودن بی پایان خود، یک رویکرد طراحی همیشه محبوب است. اما در سال ۲۰۲۳، سوررئالیسم با تکنیکهای مختلفی از جمله ایربراش دهه ۸۰ ترکیبی غیرمنتظره را پیدا میکند. سوررئالیسم یک جنبش هنری است که در دهه ۱۹۲۰ آغاز شد. در این نوع از گرافیک دیزاین میتوان ترکیبی از بین واقعیت و رویاها و طرحهای غیرمنتظره تولید کرد.
سوررئالیسم به عنوان یکی از ترندهای طراحی بصری میتواند تبلیغات جذابی را در سال ۲۰۲۳ به میدان بیاورد. این ترند جهانی گرافیک به دلیل خاصیت جادویی خاص خود ذهن افراد را به خود مشغول کرده و از آن میتوان برای خلق آثار هنری گرافیکی استفاده کرد.