طراحی گرافیک، هنر و دانش ترکیب متن و تصویر برای برقراری ارتباط موثر و انتقال هر چه بهتر پیام به مخاطبان است. طراحی گرافیک در طیف وسیعی از فعالیتها مانند طراحی وب سایت، طراحی لوگو، بروشور، خبرنامه، پوستر و سایر زمینههای ارتباطات تصویری کاربرد داره. اصول طراحی قواعد متداولی هستند که طراحان از اونها برای شکل دادن به کار خود استفاده میکنند. استفاده از این اصول به طراحان این قدرت رو میده که طرحهایی خلق کنند که هم زیبا باشند و هم عملکرد مناسبی داشته باشند. ترکیبی از عملکرد مناسب و زیبایی طرح در نهایت منجر به ایجاد تجربه بهتر برای کاربران میشه.
ما در طول روز با طرحهای گرافیکی زیادی مواجه میشیم. از بسته بندی انواع مواد غذایی گرفته تا پوسترها و بنرهای نصب شده در خیابان. ممکنه این سوال برای شما هم پیش اومده باشه که چه عواملی باعث میشند به یک طراحی صفت بد رو نسبت بدیم و چه عواملی باعث میشند یک طراحی رو خوب توصیف کنیم؟ تفاوت بین این دو در چیه؟ اصلا چطور میتونیم طراحی خوب رو از طراحی بد تشخیص بدیم؟
دیزاین فقط یک کار هنری نیست، بلکه یک روش تفکرِ و به محض یادگیری این روش تفکر شگفت انگیز، دیگه نمیتونید دنیا رو به همون شیوه قبل ببینید.
یادگیری اصول طراحی گرافیک به شما کمک میکنه طراحی خوب رو از بد تشخیص بدید و اگر خودتون طراح هستید، با فرا گرفتن این اصول میتونید سطح طراحیتون رو به مقدار زیادی ارتقا بدید.
در ادامه این مقاله اصول دیزاین رو باهم بررسی میکنیم. این اصول فقط در طراحی گرافیک کاربرد ندارند و از اونها میتونید در طراحی UI هم استفاده کنید.
1.همترازی (Alignment)
همترازی یکی از ابتداییترین و در عین حال مهمترین اصول طراحی است.
آیا برای شما هم اتفاق افتاده که هنگام مشاهده یک طرح نمیدونید به کدوم نقطه توجه کنید؟
همترازی یعنی عناصر طرح به صورتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که ارتباط هر یک از عناصر باهم مشخص باشه و احساس نظم رو به بیننده القا کنه.
همترازی باعث میشه یک طرح تمیز و ماهرانه به نظر برسه و عناصر کلیدی، خود را در طرح نشان بدند.
2- تکرار (Repetition)
تکرار عناصر در یک طرح باعث میشه پیام اصلی راحتتر منتقل بشه و بیننده با اون طرح احساس صمیمیت و نزدیکی کنه. با تکرار یک عنصر در طرح مانند یک فونت، شکل یا رنگ خاص، میتونید یک نشانه منحصر به فرد رو در ذهن مخاطب ماندگار کنید و مخاطب به محض دیدن اون نشانه شما رو به خاطر بیاره. برای مثال برای بستهبندی محصولاتتون اگر از یک طرح استفاده کنید، مشتریان به محض دیدن بسته بندی، برند شما رو به خاطر میارند. یا در وبسایتتون اگر تنها از یک رنگ اصلی استفاده کنید، به احتمال زیاد ماندگاری شما در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود.
3- کنتراست (Contrast)
کنتراست وقتی ایجادمیشه که دو عنصر با یکدیگر متضاد باشند. به عنوان مثال: فونتهای بزرگ – کوچک، فونتهای کلاسیک -مدرن، خطوط نازک – ضخیم، رنگهای سرد- گرم، تیره-روشن، بافتهای نرم- خشن، افقی- عمودی و غیره.
کنتراست نقش مهمی در سازماندهی اطلاعات در یک صفحه داره و به مخاطب نشون میده که ابتدا به کجا نگاه کنه و مهمترین و برجستهترین نکته طرح شما چیه. برای تاثیرگذاری بیشتر، این اختلافات باید کاملاً آشکار و واضح باشند.
4- سلسله مراتب (Hierarchy)
منظور از سلسله مراتب در طراحی، مرتب کردن عناصر به ترتیب اهمیت اونهاست. از خودتون بپرسید اولین و مهمترین اطلاعاتی که مخاطب من باید بدونه چیه؟ مثلا در طراحی پوستر یک کنسرت، مخاطب باید در ابتدا چه مواردی رو بدونه؟ کدوم اهمیت بیشتری داره؟ نام خواننده یا گروه؟ محل کنسرت؟ یا زمان و هزینه حضور در کنسرت؟
اولویتبندی اطلاعات باعث میشه مغز شما اطلاعات رو سازماندهی کنه تا در نهایت بتونید نحوه قرارگیری عناصر رو بر اساس اطلاعات سازماندهی شده و به شکلی که این عناصر باهم ارتباط منظم داشته باشند، طرح ریزی کنید. برای نمونه در مثال کنسرت اگر از نظر شما نام گروه برای مخاطبان هدف اهمیت بیشتری داره میتوانید از یک فونت بزرگتر استفاده کنید یا عکس اونها را در وسط پوستر قرار بدید یا از قویترین رنگها برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید.
رعایت سلسله مراتب در طراحی به بیننده این امکان رو میده که بفهمه دقیقا باید از کجا شروع کنه.
اگر بدون وجود ایده روشن و مشخص شروع به طراحی کنیم و ندونیم بین عناصر دقیقا چه ارتباطی وجود داره مثل اینه که بدون وجود نقشه و طرح مناسب شروع به ساختمانسازی کنیم.
5- تعادل (Balance)
هر عنصری رو که در یک صفحه قرار میدید، دارای وزنه. وزن میتونه از رنگ، اندازه یا بافت ناشی بشه. قرار دادن همه عناصر بصری در یک قسمت از طراحی، درست مثل اینه که تمام مبلمان و صندلیها رو در یک گوشه اتاق قرار بدید؛ نمیتوانید تمام عناصر سنگین رو در یک منطقه از ترکیب خود جمع کنید. تعادل به این معناست که وزن عناصر در تمام صفحه یکسان باشه. وجود تعادل در طراحی به بیننده حس اعتماد و اعتبار میده.طراحی متعادل به معنای طراحی متقارن نیست و طراحی متقارن تنها نوعی از طراحی متعادله. طراحی میتونه نامتقارن ولی همچنان متعادل باشه.
طرحهای متقارن همیشه خوشایند هستند اما گاهی خسته کننده میشند. طرحهای نامتقارن جسورانهتر هستند و میتونند علاقه و حرکت بصری واقعی رو به ترکیب شما بیارند.
در ابتدای طراحی لازمه تمام این اصول رو برای داشتن یک طرح خوب پیادهسازی کنید. هنگامی که به طور کامل با این اصول آشنا شدید، میتونید برخی از این اصول رو تغییر بدید و سبک و امضای منحصر به فردتون رو ایجاد کنید.
جمعبندی
برای داشتن یک طراحی خوب لازمه 5 اصل اساسی رو در طراحی گرافیک رعایت کنید. این 5 اصل عبارتند از: همترازی برای داشتن یک طرح منظم، تکرار برای ماندگاری در ذهن مخاطب، کنتراست برای برجسته سازی مطالب با اهمیت، سلسه مراتب برای دسته بندی مفاهیم و تعادل برای ایجاد ساختار مناسب. با فرا گرفتن این اصول میتونید طراحی خوب رو از بد تشخیص بدید و اگر خودتون طراح هستید سطح طراحیتون رو ارتقا بدید.