لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال ) یکی از مهمترین تجهیزات عکاسی محسوب میشود .

اما علت این اهمیت چیه ؟

لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال  )

یکی از چیز هایی که باعث میشه فیلمبرداری یا عکاسی ما بدون عیب و نقص باشه اینه که دوربین

بدون لرزش و حرکت باشه . در این صورته که کار ما بی عیب و نقصه .

اما همونجوری که میدونید ، امکان نداره که دوربین توی دستای عکاس و فیلمبردار کاملا

ثابت و بدون حرکت باشه . هرچقدر هم فیلمبردار حرفه ای باشه ، به هیچ عنوان نمیتوان از این لرزش ها

جلوگیری کرد .

اینجاست که لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال ) به کمک ما میاد .

یک لرزش گیر دوربین ، وسیله ای است که با شیوه ی خاص خود، از حرکت های ناخواسته ای که لرزش نامیده

می شوند جلوگیری می کند و یا به نوعی آن را جبران می کند و برای دوربین های کوچک دستی

مثل یک مهارکننده در برابر بدن فیلمبردار عمل می کند.

تفاوت استابلایزر با مونوپاد یا سه پایه ها

مونوپادها طراحی شده اند تا شمارا برای گرفتنن نماهایی یکنواخت یاری کنند،

در واقع هدف کارکردی استابلیزر های دستی با مونوپاد ها یکسان است اما در واقع استابلیزرها شکل کامل شده

و حرفه ای مونوپادها هستند.

استابلیزر های مختلف به منظور کمک کردن به شما در نما های گوناگون است،

شیوه و سبک فیلمبرداری وهمچنین محیط های مختلف و نوع نمایش به شما کمک می کند که بهترین گزینه را

برای کار خود انتخاب کنید،

این به این معنی نیست که بهترین گزینه استابلیزری است که وزن دوربین شما را نگه دارد بلکه راه حلی است که

شما را در گرفتن پلان های مورد نیازتان یاری دهد.

انواع لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال )

لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال ) براساس شرایط مختلف و پلان های مختلف ، انواع مختلفی دارد :

شولدر های شانه ای (camera shoulder brace)

لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال  )

گاهی اوقات ممکن است دست ها یا شانه ها تکیه گاه دوربین باشند. روی دست گرفتن دوربین چه روی شانه یا به

هر شکل دیگر و با هر وسیله ای مثل شولدر(shoulder) به دلایل مختلفی نظیر در دسترس نبودن پایه دیگر

مثل سه پایه ها، نیاز به حرکت و شتاب بیشتر مثل کار های خبری و برخی مستند ها، جنبه ی زیباشناختی و

هنری صورت می گیرد.

شولدر های شانه ای به وسیله انتقال وزن دوربین به شانه ی اپراتور دوربین حرکات دوربین را لرزش گیری می کند.

شولدر های به شما امکان گرفتن تصاویری نرم تر نسبت به استفاده دستی بدون شولدر را به اپراتور می دهد.

شولدر ها صرفا برای راحتی در حین فیلم برداری استفاده می شود و امکان اتصال کنترل کننده های زوم ، ضبط و دیگر تجهیزات را می دهد.

شولدر ها به طور کلی از دو دستگیره و یک بند متصل شونده به شانه تشکیل شده است که معمولا بروی یکی از دستگیره ها یک ریموت کنترل زوم قرار دارد.

بیشتر شولدر ها از لوله های سبکی از جنس پی وی سی یا فیبر کربن ساخته شده اند که تا حد چشمگیری وزن آن

را کاهش می دهد واگر که شولدر وزن زیادی داشته باشد، هدف استفاده از آن با شکست مواجه خواهد شد که به

دنبال آن با تصویری لرزش دار و حرکات اضافی بیشتر مواجه خواهیم شد.در پلان های کوتاه می توانیم از شولدر

به عنوان یک سه پایه کوچک استفاده کنیم البته در صورتی که آن را روی یک سطح صاف محکم کنیم.همچنین

شولدرها تا حد زیادی خستگی بازوها و گرفتگی های عضلانی را در طول فیلمبرداری کاهش میدهد.

فرمانی (‌Fig rig)

لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال  )

فیگ ریگ یا فرمانی، نگه دارنده دایره شکلی است که بیشتر برای دوربین های کوچک ویدیویی توسط شرکت

manfrotto طراحی شده است.

این ابزار لرزش های دوربین را تا حدودی حذف و آن را پایدار و ثابت نگاه می دارد و قدرت عمل لازم در

حرکات روی دست دوربین را فراهم می کند. مدل های دیگری شبیه این وسیله که به عنوان لرزه گیر دوربین

روی دست از آنها استفاده می شود در شکل و مدل های مختلفی موجود می باشد.

استدی کم (steady cam)

لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال  )

استدی کم  ابزاری است که با اتصال دوربین به بدن فیلمبردار (به وسیله جلیقه ای که فیلمبردار به تن می کند)،

تکان های بدن وی را به حرکاتی سیال تبدیل می کند.

سیال بودن نما در حرکت استدی کم نوعی حالت رویا گونه و بی وزنی را نتیجه می دهد و به دوربین هویت یک

ناظر پویا با قدرت پروازی نرم و سیال گونه ارائه می دهد.

ایزی ریگ (Easy-Rig)

لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال  )

ایزی ریگ به عنوان نگه دارنده دوربین یکی دیگر از ابزارهایی است که به کمک جلیقه برپشت فیلمبردار بسته می شود.

ایزی ریگ به راحتی سنگینی دوربین را روی عضله ها، گردن و شانه ها کم کرده و آن ها را به قسمت های

دیگر بدن توزیع می کند و به شما سرعت و سهولت بیشتری در حرکت دوربین روی دست می دهد.

دوربین های حرفه ای سینمایی براحتی روی ایزی ریگ قابل نصب است.

نکته مهم

استابلایزر های معرفی شده در بالا همه انواع آنها نیستند ولی ، از مهمترین استابلایزر هایی هستند که در

فیلمبرداری و عکاسی از آنها استفاده میشوند .

حالا بریم سراغ نکاتی پیرامون تکنیک دوربین روی دست !

تنظیمات پلان

برای اینکه بفهمیم چطور یک استابلیزر بیش از آن که به شما یکسری از نما های یکنواخت بدون لرزش بدهد،

شما را به سمت یک ایده بهتر برای فیلم برداری هدایت کند دو نکته وجود دارد که که عبارتند از:

ترکیب بندی و زاویه دوربین.

زاویه دید

زاویه دید که آن را میدان دید لنز دوربین نیز می نامند، در نما های دوربین روی دست می تواند تاثیری برابر

و یا بسیار زیاد روی نرمی تصویرشما داشته باشد.

آیا تا به حال به فیلم هایی که با دوربین های حرکتی اسپرت (action camera mounted) از اسکی روی

برف گرفته شده، دقت کرده اید؟

و یا درباره چگونگی گرفتن این تصویر های یکنواخت وبدون لرزش فکر کرده اید

که آیا آنها از استابلیزر استفاده می کنند یا آن را در جایی ثابت نصب می کنند

بااین حال تصویری ثابت وبدون تغییر نما دارند؟

شاید هیچ یک از این احتمالات شما نباشد چون با مهارت دیوانه وار موج سواران و اسکی کنندگان رو برف

همواره زاویه دید پلان شما یکنواخت است.

یک زاویه دوربین بازتر باعث کاهش قابل توجه لرزش دوربین می شود، بیشتر دوربین های کوچک اکشن

(action camera) زاویه دیدی بین 120 تا180 درجه دارند.

بایک دوربین سینمائی با سنسور 35 (cinema camera)، یا سوپر 35 (Super 35)

و دوربین های دی اس ال آر (DSLR) برای داشتن یک زاویه دید120 درجه،

شما نیاز به یک لنز با فاصله کانونی تقریبا 10 میلی متر خواهید داشت.

لنزی با این اندازه به شما یک زاویه دید اعوجاج دار به سبک فیش آی ( fish-eye) می دهد که اغلب مورد پسند

شما نخواهد بود.

اگر شما فاصله کانونی بین 24-18 را بخواهید دریک دوربین فول فریم (full frame)، کراپ سنسور

(APS-C) یا سوپر35 ( Super 35) انتخاب کنید، در این صورت شما زاویه دیدی بین 50 تا 90 درجه

خواهید داشت که می توانید نما هایی با حرکات بسیار زیاد را به آسانی وبدون لرزش بگیرید.

حتی اگر شما بدون حرکت ایستاده باشید، هر لنزی با فاصله کانونی بلندتر از50 میلی متر استفاده کنید ، به سختی

خواهید توانست که برای یک مدت زمان طولانی پلان روی دست بگیرید حتی اکر از استابلیزر استفاده کنید.

اگر که در این شرایط نهایتا یک لنزی با فاصله کانونی 35 میلی متری انتخاب کنید به آسانی می توانید یکنواختی

پلانتان را حفظ کنید.

ترکیب بندی

احساس یک تصویر نرم و روان تر(smooth) به این دلیل که به دید طبیعی ما نزدیکتر است ،

می تواند در درک ببننده موثر باشد و آسانتر می تواند سوژه را دنبال کند به طوریکه ببنده در یک تصویر نرم

می تواند میزان لرزش ها و بی هدفی دوربین را تشخیص دهد.

اگر شما تصویر یک رقصنده یا اسکیت را از سر تا پا می گیرید ، مقداری فضای اضافی بالای سر و زیر پای او

در کادرتان قرار دهید، زیر اگر کمی دستتان لرزید ، بخشی از سوژه را ازدست نخواهید داد.

اگر قصد دارید دوربین را به میزان زیاد حرکت دهید، از گرفتن کلوزآپ (پرهیز کنید) چون نگه داشتن سوژه در

فریم بسته در دوربین روی دست بسیار مشکل خواهد بود و حتی کوچکترین رانش و حرکت دست شما در پلان

مشخص خواهد بود.

منبع:

کتاب مفاهیم و تکنیک های فیلم برداری ازپایه تا پیشرفته (محمد رحیمی)

تجهیزات دیگر

چه تجهیزات دیگری رو در پست های آینده به شما ، معرفی کنیم ؟

19 thoughts on “لرزش گیر دوربین (استابلایزر دستی و گیمبال ) چیست ؟

  1. یوسف بابائی :

    خیلی ممنون از مطالب با ارزش
    بنظرم اگه برای هر کدوم از اینا یه ویدئو کوتاه بذارین خیلی ملموس تر میشه

  2. یوسف بابائی :

    اگه میشه امکان کامنت گذاشتن برای همه مطالب سایت رو فراهم کنین من یه مطلبی میخواستم در مورد دوره ها عنوان کنم مجبور شدم اینجا کامنت بذارم

  3. یوسف بابائی :

    بنظرم مثل فرادرس که بخش هایی از دوره ها (دمو دوره ها) رو میذاره شمام یه بخش هایی از دوره ها رو بذارین

  4. هاله اسدلو :

    اگه کسی بخواد واقعا استفاده کنه خیلی به درد بخور هست مطالب

  5. arshia :

    خیل عالی و مفید بود واقعا ممنون بابت اینکه انقدر مطالب آموزنده میزارین

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.

یازده − هفت =