نسبت طلایی در طراحی لوگو

نسبت طلایی در طراحی لوگو

اگر اهل برندسازی باشید یا در حوزه طراحی لوگو فعال باشید، قطعا در خصوص ضرورت طراحی لوگو به بهترین شکل آگاه هستید. برخی لوگوها ماندگاری بالایی در اذهان دارند و ماهیت یک برند را مشخص می‌کنند. طراحی لوگو با ترفندهای خاصی می‌تواند برای همیشه ماهیت و نشان سازمانی باشد. شناسایی قاعده و قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو یا Golden Ratio تعیین‌ کننده موفقیت یک لوگو است. اکثر طراحان حرفه‌ای براساس همین قانون تلاش می‌کنند تا لوگو برندهای مختلف را طراحی کنند.

اگر شما نیز مایل هستید در خصوص طراحی لوگو و نکات طلایی آن بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چطور می‌توان لوگوی حرفه‌ای طراحی کرد؟

اگر نگاهی به لوگوهای موفق در دنیا بیاندازید، متوجه فرمولی خاص در آن‌ها می‌شوید. تناسب ویژه‌ای که در این لوگوها وجود دارد، راز موفقیت و ماندگاری این نشان‌ها شده است. اکثر طراحان حرفه‌ای از فرمولی هندسی و ریاضی پیروی می‌کنند. به این ترتیب که با درنظر گرفتن عدد فی در طراحی، همه چیز را متناسب و جذاب طراحی می‌کنند.

عدد فی در طبیعت، هنر، ریاضیات، موسیقی استفاده می‌شود. چشم نوازی هر طراحی وابسته به عدد فی است. اطلاع از این عدد معجزه‌آسا به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای عمل کنید و لوگوهایی مانند حرفه‌ای‌ ترین متخصصین گرافیک، خلق نمایید.

نسبت طلایی در طراحی لوگو

عدد Phi که نام‌های متفاوتی مانند عدد نسبت طلایی، پیچ طلایی، میانگین طلایی و مارپیچ طلایی دارد، یکی از مهم‌ترین ارکان طراحی گرافیکی محسوب می‌شود. نسبت طلایی در طراحی لوگو عددی حدود 1.618 است. این عدد از دنباله فیبوناچی برداشت شده است.

یونانیان در تلاش بودند تا الگویی بصری برای استفاده در فضاهای مختلف ابداع کنند که از طریق آن سهولت طراحی بهتری داشته باشند؛ به همین دلیل، دنباله فیبوناچی را درون چند مربع به تصویر کشیدند تا مارپیچی معجزه‌گر برای طراحی ایجاد کنند.

جالب است بدانید که عدد فی در تمام اجسامی که مقابل‌تان قرار دارد، دیده می‌شود. طراحان حرفه‌ای به شکلی جذاب از این قانون استفاده می‌کنند. طراحی لوگو به کمک عدد فی بسیار جذاب و البته کاربرد عدد فی بسیار گسترده است.

نسبت طلایی در طراحی لوگو به گونه‌ای است که اگر دو پاره‌ خط در کنار هم رسم کنید که آن را A و B بنامید، پاره خط A دو برابر طول B است.

مزایای استفاده از عدد فی چیست؟

معمولا برای استفاده از هر تکنیکی، باید مزایای آن را بدانید تا مطابق با همان‌ها تصمیم گیری کنید. در طراحی گرافیکی و طراحی‌های بصری وب سایت ها و اپلیکیشن‌ها می‌توان از این عدد استفاده کرد. در ادامه به بررسی مزایای این عدد خاص در طراحی می‌پردازیم.

1- نفوذ در ذهن مخاطب و برقراری ارتباط بهتر با طراحی گرافیکی

یکی از جالب‌ترین اثراتی که می‌توانید بعد از طراحی با عدد فی مشاهده کنید، نفوذ در ذهن مخاطب است. طرح یا لوگو شما به شکلی حرفه‌ای می‌تواند در ذهن مخاطب بنشیند و همه چیز را تحت کنترل بگیرد. ارتباط موثر و ماندگاری در ذهن مخاطب، هدف اصلی یک لوگو و طراحی گرافیکی محسوب می‌شود. تفاوتی ندارد که طراحی لوگو باشد یا پوستر، در هر شرایطی این تناسب پاسخگوی نیاز‌تان است.

2- طراحی گرافیکی حرفه‌ای و بی‌نقص

اگر عاشق این هستید که طراحی حرفه‌ای انجام دهید و هیچ فردی نتواند از کارتان ایراد بگیرد، استفاده از عدد فی بهترین کار است. این عدد تمامی اصول حرفه‌ای را در خود جای می‌دهد و بدون هیچ دردسری محصول نهایی طراحی شما را شسته و رفته نشان می‌دهد. پس برای طراحی حرفه‌ای و بی‌عیب، از عدد Phi کمک بگیرید و معجزه آن را مشاهده کنید.

3- زیبایی بصری

مخاطب شما باید با مشاهده زیبایی، جذب شود. این کار معمولا با عدد فی به خوبی انجام می‌شود. کاربر با مشاهده طراحی حرفه‌ای شما، جذب زیبایی و جذابیت بصری آن می‌شود و این تمام چیزی است که یک طراحی حرفه‌ای به آن نیاز دارد.

4- امکان گسترش طراحی های گرافیکی

شاید ابتدای طراحی اصلا برای‌تان اهمیتی نداشته باشد، اما جالب است بدانید که امکان گسترش طرح به کمک این تکنیک وجود دارد. اگر در طراحی اولیه پوستر یا سایت از این تکنیک استفاده کرده باشید و تناسب را به همین شیوه ایجاد کرده باشید، با همین شرایط می‌توانید طراحی‌تان را گسترش دهید و همه چیز را در اندازه‌های مختلفی به مخاطب ارائه کنید تا اثربخشی فوق‌العاده آن را ببینید.

نسبت طلایی در طراحی لوگو

کاربرد عدد فی در طراحی لوگو چیست؟

جالب است بدانید که عدد فی به شکلی جذاب به شما اجازه می‌دهد تا طراحی لوگو انجام دهید. اما کاربرد عدد فی تنها مختص طراحی لوگو نیست و کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه به کاربردهای مختلف این عدد اشاره می‌کنیم.

1- طراحی گرافیک
شاید به نظرتان عجیب باشد، اما همین عدد ساده 1.618 می‌تواند به شکلی خاص در طراحی گرافیک مورد استفاده قرار گیرد. کافی است برای عناصر مختلف‌ در طراحی، نسبت 1.618 را درنظر بگیرید و در این عدد طلایی ضرب کنید. تناسب‌ها، اندازه‌ها و محل قرارگیری اشکال مختلف در یک طراحی حرفه‌ای، به وسیله نسبت طلایی مشخص می‌شوند. اگر طراحی به‌ وسیله این عدد انجام شود، همه چیز سرجای خود قرار می‌گیرد و طرحی حرفه‌ای و ماندگار ایجاد می‌شود.

2- طراحی لوگو
همان‌طور که می‌دانید برای طراحی لوگو باید همه چیز را حساب شده درنظر بگیرید. لوگو یک طرح و نشان مهم برای هر کسب و کار و برندی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، بی عیب و نقص بودن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

در نظر داشته باشید که لوگو بعد از برندسازی و شناخته شدن، نباید تغییر کند. هرچند این تغییر می‌تواند بسیار اندک باشد و در زمان خاص پس از شهرت و محبوبیت کافی اعمال گردد. باتوجه به این محدودیت‌ها در طراحی لوگو، باید حتما نسبت طراحی را رعایت کنید تا همه چیز به بهترین شکل خودش را نشان دهد. نوع لوگو و ساختار آن به وسیله عدد فی تعیین می‌شود.

3- اندازه فونت
جالب است بدانید که تنها کاربرد نسبت طراحی، در طراحی لوگو نیست! شما می‌توانید برای مشخص کردن اندازه فونت در لوگو، سایت و پوستر نیز، از همین نسبت استفاده کنید.

مثلا در یک وب سایت، برای مشخص کردن اندازه فونت‌های هدر، فوتر، متن اصلی، متن وبلاگ، می‌توانید یک سایز مشخص از فونت را انتخاب کنید و سپس، برای مشخص کردن سایز فونت‌های بزرگ‌تر، این عدد را در عدد فی، ضرب کنید.

اگر بخواهید سایز فونت کوچک‌تر را انتخاب کنید، باید این عدد را تقسیم بر عدد فی کنید. همین کار می‌تواند تناسب فوق العاده عالی در وب سایت‌تان ایجاد کند.

تعیین سایز و فونت لوگو نیز، از طریق همین فرمول جادویی انجام می‌شود. پس حتما اگر در حوزه طراحی فعالیت می‌کنید، از عدد Phi استفاده و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

4- کادربندی تصاویر
برای کادربندی تصاویر نیز، می‌توانید از نسبت طلایی در طراحی لوگو استفاده کنید. در واقع، این کار با کمک مارپیچ طلایی انجام می‌شود. کافی است مارپیچ طلایی را بر روی تصویر مورد نظرتان قرار دهید تا نقطه کانونی را تشخصی دهید و فضاهای نامطلوب و سفید را حذف کنید.

Golden ratio
کراپ کردن پس از شناسایی نقاط کانونی، به شکلی حرفه‌ای می‌تواند شما را قادر به ادیت حرفه‌ای عکس کند. توجه داشته باشید که بعد از قرار دادن مارپیچ طلایی بر روی تصویر، باید نقطه کانونی در وسط مارپیچ قرار گرفته باشد.

5- ساختار سایت و پوستر
زمانی که شروع به طراحی صفحه اول سایت یا پوستر می‌کنید، باید در خصوص بررسی نسبت‌ها از عدد فی استفاده کنید. نسبت طلایی در طراحی صفحه اول سایت و پوسترها، به شما کمک می‌کند تا طراحی حرفه‌ای را انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید، در وب سایت باید بخش‌های خاصی در نظر کاربر مهم جلوه کند و توجه کاربر را جلب کند، برای مشخص کردن این بخش‌ها باید از عدد فی استفاده کنید.

بخش‌های غیرضروری نیز، باید تقسیم بر عدد فی شوند تا تناسب به خوبی برقرار گردد. در پوسترها نیز شرایط همین است. موضوع اصلی پوستر و هدف اصلی آن باید در بزرگ‌ترین ضریب نقطه فی باشد و نواحی فرعی به ترتیب اولویت با تقسیم بر عدد فی تعیین شوند. توجه داشته باشید که تعیین ساختار اصلی بر عهده طراح است و این عدد نقطه کانونی، نقطه توجه و تناسبات موردنیاز را مشخص می‌کند.

6- انتخاب رنگ لوگو
اگر بخواهید رنگ لوگو را انتخاب کنید، به راحتی می‌توانید از همین نسبت طلایی کمک بگیرید. کاهش یا افزایش تناژ رنگ با نسبت فی به شما اجازه می‌دهد تا تناسب جذابی در لوگو ایجاد کنید. برای این کار باید با پالت‌های رنگی مختلف آشنایی داشته باشید و رنگ‌های دل‌خواه‌تان را در چارچوب مشخص پالت‌های رنگی پیشنهاد شده قرار دهید و طرح زیبایی ایجاد کنید. پس بدیهی است که از نسبت طلایی در انتخاب رنگ لوگو نیز می‌توان استفاده کرد.

خلاصه مطلب
استفاده از تکنیک عدد فی می‌تواند طراحی شما را تبدیل به طراحی حرفه‌ای و خاص کند. نسبت طلایی در طراحی لوگو چیزی است که با کمک آن می‌توانید تمام عیب و نقص‌های احتمالی را تشخیص داده و رفع کنید.

سوالات متداول

آیا اعداد دیگر به جای عدد فی قابل استفاده هستند؟
دنباله فیبوناچی و نسبت طراحی در طراحی به گونه‌ای است که با عدد فی مشخص شده است و نمی‌توانید عدد دیگری را جایگزین آن کنید. شاید تناسبات در هر طراحی متفاوت باشد، اما برای طراحی مطابق با این قانون، باید فقط از عدد Phi استفاده کنید.

عدد فی در کجا دیده می‌شود؟
جالب است بدانید که عدد فی در طبیعت به میزان زیاد قابل مشاهده است. طوفان‌ها، صدف‌ها، کهکشان‌ها، گیاهان و هزاران مورد دیگر در طبیعت وجود دارد که طراحی آن با همین اصول انجام شده و عدد فی در آن صدق می‌کند.

عدد فی چند است؟
عدد فی 1.618 است.

اشتراک گذاری :   

مهارت آموزی به سبک نوین

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید :

۵۰ سوال که باید قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسیم (بریف طراحی لوگو)
۵۰ سوال که باید قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسیم (بریف طراحی لوگو)
طراحی یک لوگوی یونیک و حرفه‌ای از نیازهای اساسی هر کسب و کاری است و اگر شما این مسئولیت را…
متاورس و تاثیر آن بر گرافیک
متاورس و تاثیر آن بر گرافیک
متاورس و تاثیر آن بر گرافیک طراحان گرافیک نقش پررنگی را در طراحی نماهای شهری، تبلیغات چاپی و اینترنتی و…
هم بازی کن ، هم گرافیک یاد بگیر!
هم بازی کن ، هم گرافیک یاد بگیر!
هم بازی کن ، هم گرافیک یاد بگیر! به دنبال راه های سرگرم کننده ای برای بالابردن مهارت های طراحی…

نظر شما در رابطه با این موضوع چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصد مطالعه این پست :